בקרת איכות, הבטחת איכות ומה שביניהן

בקרת איכות, הבטחת איכות ומה שביניהן

 

בקרת איכות, הבטחת איכות ומה שביניהן

בקרת איכות מהווה חלק מהתהליך הניהולי של כל פרויקט, כאשר בקרה זו כוללת שלבים והיבטים רבים, לצד תקנים בינלאומיים מובילים וארגוני תקינה המבטיחים עמידה בסטנדרטים אחידים. מלבד תהליכי בקרת האיכות, ישנם גם תהליכי הבטחת איכות, ניהול איכות והיבטי איכות נוספים בשרשרת הייצור, הניהול והאספקה

לאורך השנים, בתהליך ארוך ומורכב שכלל גישות ודיסציפלינות רבות, נושא האיכות הלך והתפתח בתעשייה העולמית והישראלית, כאשר מדובר על תהליכי איכות בכלל מגזרי הפעילות, החל מתעשייה מסורתית ועד היי-טק וכיוצא באלו

בקרת איכות מהווה חלק מהתהליך הניהולי של כל פרויקט, כאשר בקרה זו כוללת שלבים והיבטים רבים, לצד תקנים בינלאומיים מובילים וארגוני תקינה המבטיחים עמידה בסטנדרטים אחידים

מלבד תהליכי בקרת האיכות, ישנם גם תהליכי הבטחת איכות, ניהול איכות והיבטי איכות נוספים בשרשרת הייצור, הניהול והאספקה

 

בקרת איכות – הגדרה

 

לתהליכי בקרת איכות ולתקנים המתאימים יש חשיבות רבה מאוד ויתרונות רבים הן עבור הארגון עצמו וכמובן שעבור הלקוחות. אך ראשית יש להבין את ההגדרה הכללית של תהליך איכות קפדני זה. בקרת איכות או הבטחת איכות מוגדרות כטכניקות המיועדות לבדיקת איכותו של מוצר או שירות, כאשר טכניקות אלו מיושמות כך שישנו תהליך מתמשך ושוטף של איתור פגמים ומגרעות  במוצר/שירות או תהליך הייצור שלו, איתור מקור התקלות ובסופו של דבר הבטחה כי התוצר הסופי הינו איכותי ברמה הגבוהה ביותר וללא פשרות –  כך, תהליכי איכות במפעלי תעשייה כוללים בחינה מתמדת של שלבי הייצור של מוצרים, כולל ביצוע מדגמים אקראיים של מוצרים לבחינת איכותם, העברת כל מוצר שלב של בדיקות איכות במחשב לפני השקה  וכך גם לגבי שירותים שונים שניתן לבחון בשיטות מוכחות וטכניות

חשיבות האיכות והיתרונות שבביצוע יעיל של התהליך השורה התחתונה היא כזו שכאשר לקוחות הארגון מקבלים מוצר/שירות איכותי יותר וכמה שיותר נקי מפגמים, כך הארגון יצליח יותר, יפעל באופן בר קיימא יותר ויוכל לצמוח תוך כדי עמידה ביעדים

 

לחלופין, שחרור מוצרים לא איכותיים או לא אחידים מספיק לשיווק יוביל לבטח למוניטין רעוע של הארגון, לקוחות לא מרוצים, עלויות נוספות הקשורות להחזרות ותיקונים. זהו מודל עבודה שאינו בר קיימא בעולם העסקי והארגוני של ימינו

 

את החשיבות של הבטחת איכות ניתן לראות בכך שכיום ניהול איכות הוא מקצוע של ממש, יש מנהלי איכות ומחלקות איכות שלמות בארגונים, ארגונים מקפידים ליישם תקני ISO רלוונטיים ולהצטייד בתעודות המתאימות 

פשוט כי לאיכות והקפדה עליה כחלק אינהרנטי משרשרת הייצור והאספקה הם מסר ללקוחות, מסר של אמינות, אחידות וכמובן איכות. כך שמעבר ליתרונות שבאספקת מוצרים איכותיים ואחידים ללקוחות וניהול תהליכי ייצור באופן יעיל, בקרה על איכות המוצר מציעה גם יתרונות שיווקיים ותדמיתיים לא מבוטלים

 

איך זה עובד בפועל?

 

תהליכי בקרה או ניהול איכות אינם נוגעים רק ישירות לאיכות המוצר או השירות שהארגון מספק הבטחת איכות נוגעת גם בייעול תהליכי ייצור, ניהול כלכלי יותר וחיסכון בזמן כמשאב מהותי כיום הבטחת איכות כוללת שימוש בכלים סטטיסטיים ומתמטיים מורכבים, מודלים ממוחשבים וכמובן בדיקות פיזיות רבות ומגוונות לאורך שרשראות הייצור והאספקה 

 

בקרת איכות פועלת לכל אורך שלבי הייצור, מתחילתם ועד סופם ואינה כוללת רק בחינה סופית של המוצר (כך ניתן לאתר פגמים מוקדם ולחסוך זמן וכסף). 

 

טכניקות המיושמות כיום בבקרת איכות, פועלות לרוב על פי תקני ISO רלוונטיים וכוללות אוטומציה מלאה, הפעלת חיישנים מתקדמים על קווי ייצור, בחינת תהליכי הייצור עצמם, תוכנות איכות מיוחדות, יישום טכנולוגיות בקרה מתקדמות וכמובן אנשי מקצוע המוכשרים בתחום המתפתח של ניהול איכות.

 

מהי הבטחת איכות

 

בקצרה, מדובר בתהליך המסייע לחברות וארגונים למלא אחר הדרישות והציפיות של הלקוחות שלהם. ארגונים המציעים מוצרים ושירותים ברמת איכות גבוהה לקהל הלקוחות שלהם בונים איתם קשר אמין וחזק, ויתרון מסוג זה מכניס את הארגון לתחרות הקיימת בתחום בו הוא עוסק במקרים שבהם הבטחת איכות נעשית בצורה מקצועית ונכונה, היא מעניקה לארגון ביטחון ומאפשרת לו לשווק את המוצרים שלו בוודאות גדולה יותר.  

 

במאמר זה תוכלו למצוא מידע בנוגע למשמעות של תהליך הבטחת איכות, כיצד מתנהל התהליך ומהן שיטות העבודה הקיימות הבטחת איכות המושג מתייחס לתהליכים ונהלים שונים אותם מיישם הארגון על מנת להבטיח שהמוצרים ו/או השירותים שהוא מעניק עומדים ברמת איכות מסוימת.

 

המטרה העיקרית של תהליכי בטחת איכות הינה לזהות פגמים ושגיאות, ולתקן אותן טרם משחררים את המוצר או את השירות לקהל הלקוחות.

 

ניתן להגדיר את המושג הבטחת איכות בתור מכלול של פעולות אשר נועדו לוודא כי מוצר או שירות עומדים בדרישות האיכות ובתקנים הרלוונטיים. הבטחת איכות כוללת קביעה של נהלים ותקנים,ניהול מעקב אחר תהליכים וביצוע של פעולות מתקנות במידת הצורך.

.

כיצד עובד תהליך הבטחת איכות?

תהליכי הבטחת איכות יכולים להיות מורכבים מאוד בחלק מן המקרים ורשימת השלבים שלהם עלולה להיות ארוכה במיוחד. כדי לפשט זאת עבורכם פישטנו את התהליך על ידי שימוש במודל

PDCA, אשר משמש בתור אמצעי פופולרי לניהול שיפור תהליכים מתמיד 

תכנון – שלב התכנון הראשוני הינו שלב קריטי ובעל השפעה רבה על המשך התהליך. בשלב

התכנון מנהל הבטחת האיכות קובע יעדים ברורים לייצור של מוצרים באיכות גבוהה ומציע תהליכים מתאימים על מנת להגיע לאותם יעדים. בשלב התכנון הארגון יכול לחזות תקלות ובעיות פוטנציאליות

 

יישום – בשלב היישום מיישמים את התהליכים שזוהו בשלב הקודם. בשלב זה הארגון מכין את תוכנית האיכות שלו הכוללת קביעה של נהלים, הכשרה של צוות ויישום בקרת איכות

 

.בדיקה – בשלב השלישי עורכים בדיקה לתוצאות הבדיקות השונות ומשווים לציפיות. פעולה זאת עוזרת לארגון להבין אם המוצרים שלו אכן עומדים בסטנדרטים הנדרשים מהם.

במידה וכן, עוברים לשלב הסופי. במידה ולא חוזרים לשלב הראשון על מנת לבצע שיפורים נדרשים

.

התאמה – בשלב האחרון של התהליך הארגון פועל על מנת לשפר את תכנית האיכות בהתאם לתוצאות של השלב הקודם. שיפור תכנית האיכות כרוך בביצוע שינויים בתכנית יישום של נהלים חדשים והמשך מעקב אחר תוצאות האיכות

 

שיטות עבודה הבטחת איכות

שיטות עבודה בהבטחת איכות הן למעשה טכניקות ומכשירים שונים, שבהם נעשה שימוש על מנת להבטיח שכלל המוצרים והשירותים יעמדו בתקני האיכות הרלוונטיים

 

חלק משיטות הבטחת האיכות המוכרות ביותר כיום הן

  

זיהוי תהליכים – זיהוי תהליכים הינו מושג הכולל בתוכו הגדרה של תהליכים וסטנדרטים ארגוניים בתחילתו של הפרויקט כדי להבטיח שצוות הפיתוח פועל בצורה נכונה

בקרת איכות – בקרת איכות היא שיטה בה נעשה שימוש על מנת לקבוע כיצד התהליכים והתקנים המתוארים מתפקדים במהלך תקופת הפיתוח והתכנון. לדוגמה, בקרת איכות עשויה לכלול עיון במסמכי התכנון כדי לוודא שהם עומדים בדרישות הפרויקט

תרשימי בקרה – מהנדסי אבטחת איכות משתמשים בדרך כלל בתרשימי בקרה כדי להציג שינויים בתהליכים ולהעריך אם הם יציבים בהשוואה לנתונים היסטוריים. תרשימים אלה יכולים לספק בסיס לניבוי תוצאות פוטנציאליות ולברר אם על הפרויקט לבצע שינויים בסיסיים

או להימנע מבעיות ספציפיות. לדוגמה, ניתן להשתמש בתרשים בקרה כדי לעקוב אחר שיעור הפגמים במוצר לאורך זמן

בוחן ביצועים – בוחן ביצועים הוא כלי נפוץ לשיפור איכות המשתמש במדדי ביצועים עיקריים כדי למצוא את החוזקות והחולשות של נהלים. זה כולל השוואת ביצועי הארגון עם תקני התעשייה או השוק.

 בוחן ביצועים יכול גם להעריך תהליכים רווחיים בהשוואה לזה של

יריבים/נתונים היסטוריים, ומכאן לסייע למומחי אבטחת איכות להמליץ על פעולות מתאימות  לשיפור האיכות. לדוגמה, חברה עשויה להשוות את תהליכי הייצור שלה מול אלו שלמתחרותיה כדי לזהות תחומים לשיפור  דיאגרמת סיבה ותוצאה – דיאגרמות סיבה ותוצאה מחייבות את המשתתפים לעשות סיעור מוחות ולתאר את כל הגורמים האפשריים לבעיה. דיאגרמות אלו יכולות להיות שימושיות

לזיהוי גורמי שורש לבעיות ולפיתוח פתרונות. 

לדוגמה, תרשים סיבה ותוצאה עשוי לשמש לצורך זיהוי של הגורמים השונים התורמים לפגם מסוים במוצר

 

דוגמאות לתהליכי הבטחת איכות

ריכזנו עבורכם מספר דוגמאות להליכי הבטחת איכות בתעשיות שונות

 

תעשיית הייצור – תהליכי הבטחת איכות בתעשיית הייצור כוללים בדיקה של כלל המוצרים בעת הייצור ולאחר סיום הייצור על מנת לוודא שהם עומדים בכלל התקנים והדרישות הרלוונטיות

 

פיתוח תוכנה – תהליכי הבטחת איכות בפרויקטים של פיתוח תוכנה כוללים בדיקה מקיפה ויסודית של התוכנה 

לצורך זיהוי של באגים או בעיות העשויות להשפיע על חווית המשתמש או שמא על הפונקציונליות

.

ענף הבריאות – הבטחת איכות בענף הבריאות כוללת סקירה של פרוטוקולים רפואיים ונהלים על מנת לוודא כי הם בטוחים, יעילים ועומדים בכל התקנות והתקנים השונים של התעשייה הליכי הבטחת איכות בענף הבריאות יכולים לכלול ניטור של תוצאות מטופלים וביצוע של ביקורות סדירות לצורך זיהוי אזורים לשיפור.

חלק שני – לחץ כאן 

© כל הזכויות שמורות ל- מימד ישראל.

Developed By - Wapps

אנחנו פה בשבילך

נציג שירות זמין לשיחה: מאיה
מאיה: שלום ... אני זמינה לשוחח איתך טלפונית מאיה: אני מבינה שאתה מתעניין באחד משירותינו ... מאיה: הכנס את השם המלא ואת מספר הטלפון שלך ואחזור אליך.

דילוג לתוכן